미술관은 무엇을 연결하는가?
팬데믹 이후, 미술관
What Do Museums Connect?
Museums in a Post-pandemic World
9.14.–9.30.2021

장의 형성, 실천의 방향들
New Dimensions: Directions of Practice

미술은 어떻게 팬데믹에 대처하는가?: C-LAB과 대만의 경험
How Does Art Deal with the Pandemic?: The Experience of C-LAB and Taiwan

자막을 보시려면 유튜브 플레이어의 ‘자막’ 기능을 켜주세요.
Please turn on the ‘subtitles’ of your youtube player if a translation is needed.

감염병이 1년 넘게 이어지면서, 대만은 끊임없이 변화하는 바이러스의 발생 초기부터 지역사회 감염에 이르기까지 지속적으로 대처해왔다. 감염병이 퍼지는 가운데, 예술계에 속한 이들은 어떤 도움을 줄 수 있는가? 미술관, 예술 기관, 예술가의 역할은 어디에 존재하는가?

본 발표는 코로나19 팬데믹에 대한 C-LAB의 대응 방안에서 시작해 예술계의 사례를 소개하고, 다양한 단계에 이른 대만의 활동과 예술 프로젝트를 살펴본다. 그리고 이를 통해 팬데믹에 맞서는 방법을 서로에게서 배우고자 한다.

After more than a year of pandemic, Taiwan has been fighting the ever-changing virus from the initial stage to the outbreak of community infection. Under the epidemic, what kind of help can people in the art world provide? What are the roles of museums, art institutions, and artists?

This talk will start with C-LAB’s response measures, then introduce a case in the art scene and observe the actions and various art projects at different stages in Taiwan as a way for us to learn from each other to fight the pandemic.

우다퀀
Wu Dar-kuen

대만 당대문화실험장(C-LAB) 상임 큐레이터

우다퀀은 대만 당대문화실험장(C-LAB)의 상임 큐레이터로, 타이베이 아티스트 빌리지와 트레져 힐 아티스트 빌리지의 디렉터, 타이완 아트 스페이스 얼라이언스(TASA) 창립 이사, 관두 미술관 수석 큐레이터, VT 아트 살롱의 디렉터를 역임한 바 있다. 한편 오랜 기간 작가로 활발히 활동하면서 핀란드의 NIFCA (2002), 뉴욕의 로케이션 원(2005)과 ISCP(2006), 도쿄의 원더 사이트(2008), 부산의 오픈스페이스 배(2009) 등 여러 레지던시 프로그램에 참여했으며, 2004년에는 아시아 문화 위원회(ACC)기금과 야거 테크-아트 어워드에 선정되었다. 다수의 권위 있는 미술관과 재단이 그의 작품을 소장하고 있다. 우다퀀은 2008년부터 큐레이터로서의 활동을 시작했으며, 그가 기획한 여러 전시 가운데 《포스트-리퍼블릭 오브 차이나》(2011)는 제10회 타이신미술상을 수상했고, 《아시아 아나키 얼라이언스》(2014)는 도쿄 원더 사이트, 타이베이 관두 미술관에서 개최되었다. 또한 모리 미술관의 《롯폰기 크로싱 2016 : 나의 몸, 당신의 목소리》(도쿄), 《연대기-디지털 상상의 비엔날레 2020》(마르세유), 제13회 광주 비엔날레 파빌리온 프로젝트로 이뤄진 대만 C-LAB 전시 《한 쌍의 메아리》(광주) 기획에 참여했다.  

Senior Curator at Taiwan Contemporary Culture Lab (C-LAB)

Wu Dar-Kuen is a senior curator of Taiwan Contemporary Culture Lab (C-LAB). He was the director of Taipei Artist Village and Treasure Hill Artist Village and the founding Director of Taiwan Art Space Alliance (TASA). He served as the chief curator of Kuandu Museum of Fine Arts and the director of VT Art salon. He has long been focusing on the generation and evolution of contemporary art and Asian cultures. In his long and prolific career as an artist, he served as an artist-in-residence at several institutions such as NIFCA (Finland) in 2002, Location One (New York) in 2005, ISCP (New York) in 2006, Tokyo Wonder Site (Tokyo) in 2008, and Open Space Bae (Busan, South Korea) in 2009. He was the winner of the Asian Cultural Council (ACC) Grants and Yageo Tech-Art Award in 2004. Many prestigious museums and foundations collect his works. Since 2008, he has successively served as curatorial work for many exhibitions. Among them, Post-Republic of China (2011) won the special prize of the 10th Taishin Art Awards Jury, and the Asia Anarchy Alliance (2014) held in Tokyo Wonder Site (Tokyo) and Kuandu Museum of Fine Arts (Taipei). He was involved in curating Roppongi Crossing 2016: My Body, Your Voice at Mori Art Museum (Tokyo), CHRONIQUES-Biennale of Digital Imagination 2020 (Marseille), Double Echoing, a Taiwan C-LAB Pavilion at the 13th Gwangju Biennale (Gwangju).